Gefeliciteerd! U heeft een woning gevonden waarin u interesse heeft. Hieronder volgen de 10 stappen om de woning daadwerkelijk te huren. Als u vragen heeft die op deze pagina niet worden belicht, wijzen we u graag op onze pagina met veelgestelde vragen of verzoeken we u contact op te nemen met het kantoor.
Stap 1:
Voorstel doen onder welke condities u de woning wilt huren
Formuleer een compleet voorstel inclusief alle condities waaronder u de woning wilt huren. Voeg ook een introductie van uzelf en een eventuele medehuurder/bewoner toe. Let op, het doen van een voorstel is niet vrijblijvend. Als uw voorstel wordt geaccepteerd, komt een bindende huurovereenkomst tot stand (artikel 6.217 BW).
Stap 2:
Uw voorstel wordt naar de verhuurder/eigenaar gestuurd
We sturen uw voorstel, inclusief uw geschreven introductie naar de verhuurder/eigenaar van de woning. Wij geven de verhuurder/eigenaar toelichting op en advies over het voorstel. De eindbeslissing over acceptatie van een voorstel ligt altijd bij de verhuurder/eigenaar.
Let op, als uw voorstel wordt geaccepteerd komt een bindende huurovereenkomst tot stand (artikel 6.217 BW).
Stap 3:
U ontvangt per mail reactie op uw voorstel en er volgt onderhandeling of direct een akkoord
Zodra akkoord is bereikt over de condities is volgens Nederlands recht nu een bindende huurovereenkomst tot stand gekomen. Akkoord is wel onder voorbehoud van een positieve, door Interhouse uit te voeren screening. Een screening is een formaliteit en valt in de meeste gevallen positief uit, omdat de gevraagde informatie een onderbouwing is van uw aan ons medegedeelde situatie. Daarnaast gaan wij ervan uit dat een
kandidaat huurder zelf de juiste inschatting heeft gemaakt qua vaste maandelijkse (woon)lasten en inkomsten.
Stap 4:
U ontvangt een document ter ondertekening waarin alle overeengekomen voorwaarden nogmaals worden opgesomd
Dit document dient ondertekend retour gezonden te worden. U ontvangt hiervoor een link naar ons digitaal ondertekenprogramma SigningHub.
Stap 5:
U ontvangt link om digitaal documenten aan te leveren, waarna een screening volgt
Je dient documenten aan te leveren ter verificatie van jouw identiteit en bewijs van inkomen. In onderstaand overzicht zetten we uiteen welke documenten wij nodig hebben. Je ontvangt een losse e-mail met een beveiligde link naar onze digitale kluis. Daarin kun je jouw persoonlijke gegevens uploaden. Als eventueel aanvullende documentatie nodig dan nemen we contact met jou op.
Benodigde documenten per situatie:
Loondienst:
– Drie recente, originele pdf-salarisstroken
– Origineel gegenereerde pdf-bankafschriften waarop de bijschrijvingen van deze salarissen zichtbaar zijn
– Getekende arbeidsovereenkomst – indien dit een tijdelijke arbeidsovereenkomst betreft, dient de einddatum van deze arbeidsovereenkomst gelijk te zijn aan of langer te duren dan de minimale overeengekomen huurperiode. Als dit niet het geval is, verzoeken wij aanvullend een werkgeversverklaring aan te leveren, waarin wordt verklaard de arbeidsovereenkomst zal worden verlengd.
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
– Verhuurdersverklaring van jouw huidige verhuurder als je u nu al een woning huurt
Zelfstandig ondernemer:
– Verklaring accountant/boekhouder met de nettowinst van de afgelopen drie jaar
– Recent uittreksel van de KvK
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
– Verhuurdersverklaring van je huidige verhuurder als je nu al een woning huurt
Als je DGA bent, volstaat een verklaring van de accountant/boekhouder niet. De volgende documenten t.b.v. het aantonen van het inkomen zijn dan vereist:
– Drie recente, originele PDF salarisstroken
– Origineel gegenereerde PDF bankafschriften waarop de bijschrijvingen van deze salarissen zichtbaar zijn
Company lease:
– Recent uittreksel KvK
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van de ondertekeningsbevoegden
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
Studenten:
– Bewijs van inschrijving onderwijsinstelling
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
– Garantstellingsverklaring ondertekend door garantsteller (indien gehuwd, dienen beide partners te tekenen), een template van dit document hebben wij beschikbaar
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle garantstellers
– Drie recente, originele pdf-salarisstroken
– Origineel gegenereerde pdf-bankafschriften waarop de bijschrijvingen van deze salarissen zichtbaar zijn
Stap 6:
Na succesvolle screening ontvangt u een concept huurovereenkomst
Lees de concept huurovereenkomst en de bijbehorende algemene voorwaarden goed door, dit is het moment voor vragen over de inhoud van het document. Tevens ontvangt u een factuur van Interhouse met hierop de eerste huurbetaling en waarborgsom. Graag ontvangen wij de huurovereenkomst digitaal ondertekend retour. Als u vragen heeft wijzen we u graag op onze sectie met veelgestelde vragen of verzoeken we u contact op te nemen met ons kantoor. U ontvangt hiervoor een link naar ons digitaal ondertekenprogramma SigningHub.
Stap 7:
Aanmelden energie, internet en telecom
Dit is het moment om na te denken over aanmelding bij leveranciers voor gas, water, elektra, internet en televisie. Met name bij het aanvragen van internet kunnen wachttijden van toepassing zijn. Wij kunnen u op verzoek in contact brengen met een adviseur. Als u vragen heeft wijzen we u graag op onze sectie met veelgestelde vragen of verzoeken we u contact op te nemen met ons kantoor.
Stap 8:
Afstemmen tijdstip sleuteloverdracht op de startdatum van de huurovereenkomst
Wij verzoeken u om het originele paspoort/paspoorten mee te nemen naar de incheck en deze aan onze makelaar te tonen
LET OP: De volledige eerste betaling van de factuur dient zichtbaar te zijn op de bankrekening van Interhouse voordat de sleuteloverdracht kan plaatsvinden. Een betaalbewijs alleen is niet voldoende.
TIP: er kan een limiet op het bedrag zijn dat u per dag/per keer mag overmaken. Dit limiet kunt u verhogen, maar kan tijd kosten. Indien de betaling van een buitenlandsrekeningnummer komt, kan het een aantal dagen duren voordat de betaling zichtbaar is op onze rekening. Betalingen vanuit Rusland zullen niet door ons worden geaccepteerd, omdat dit land onder de sanctielanden valt. Houdt alstublieft rekening met bovenstaande punten.
Stap 9:
Tijdens de sleuteloverdracht
Wij verzoeken u om het originele paspoort/paspoorten mee te nemen naar de incheck en deze aan onze makelaar te tonen
Er wordt door een medewerker van Interhouse een uitgebreide inspectie uitgevoerd, er wordt een inspectierapport opgesteld en er worden foto’s gemaakt (dienen tevens als inventarislijst). De staat van de woning inclusief de meterstanden en het aantal overgedragen sleutels wordt ook nauwkeurig vastgelegd. Loop de woning zelf in de dagen na de sleuteloverdracht nog goed door en geef eventuele gebreken die niet tijdens de inspectie zijn geconstateerd zo snel mogelijk door.
Stap 10:
Na de sleuteloverdracht
Vanaf dit moment kunt u volledig van de woning gebruik maken. U bent ook vanaf dit moment verantwoordelijk voor de woning. Heeft u vragen tijdens de bewoning? Kijk in de huurovereenkomst wie uw aanspreekpunt is. Verder kunt u in onze sectie met veelgestelde vragen veel informatie vinden voor huurders.
Interhouse partners








