IH Sassenheim team

Een dag op kantoor met commercieel binnendienst medewerker Shannon Metzelaar

Inmiddels voelt het zo eigen om hier dagelijks binnen te lopen, mijn spullen weer op z’n plek te leggen en het kantoor te openen. Lampen aan, computer aan en de printer aan. Het reclamebord zet ik buiten bij de deur neer, terwijl intussen de koffie loopt. Eigenlijk voelt het een beetje als thuiskomen, omdat het inmiddels zo “mijn” plekje is geworden.

Prioriteiten stellen

Ik ben altijd een beetje te vroeg – dat krijg je met een schoolgaand kind – en kan dan in alle rust de mailbox doorspitten voor annuleringen en andere belangrijke zaken. Die vis ik er als eerste uit. Dat is eigenlijk wel een rode draad in mijn werk in de commerciële binnendienst; wat heeft prioriteit? Hoe stel ik prioriteiten zonder het overzicht te verliezen?

Overzicht bewaren

Zo stuiten we meteen op de andere rode draad; het overzicht. Behalve de mails die na sluitingstijd de dag ervoor zijn binnengekomen, gaat vanaf 09.00 uur haast non-stop de telefoon. Een verhuurder belt; ‘Hoe zat het nu ook alweer met die indexering?’. Dan een woningzoekende; ‘Wat hebben jullie in het huidige aanbod binnen mijn budget?’. Een accountantskantoor; ‘Ik bel inzake de verificaties voor de heer Jan Smit.’ Een nieuwe huurder; ‘Wat wordt er precies bedoeld met artikel 4 van de Algemene Voorwaarden Huurovereenkomst?’. Je moet ’t maar weten. Met jarenlange ervaring en jaarlijkse terugkerende huurcursussen beschik ik inmiddels over de kennis om iedereen te woord te staan.

Elke fase van het verhuurproces

In de binnendienst spelen mijn directe collega en ik een rol in elke fase van het verhuurproces. Zo ontvangen we de aanmeldingen van geïnteresseerden. We plannen de bezichtigingen in en ondersteunen de makelaars in het uitvoeren van verificaties. We stellen huurovereenkomsten en facturen op en plannen de sleuteloverdrachten in. Voor zowel de makelaars als de nieuwe woningeigenaren. Het állerleukste vind ik het maken van de online presentaties van het nieuwe aanbod en het behandelen van de hoeveelheid reacties die daar op binnenkomen.

Mensen teleurstellen

Daar zit ook meteen het euvel in. In de huidige markt zijn er zóveel mensen op zoek naar woonruimte en tegenwoordig kan het aanbod de vraag niet bijhouden. Dat betekent dat we een hoop mensen moeten teleurstellen, soms omdat het profiel niet passend is voor de woning en soms omdat er simpelweg voldoende mensen zich hebben aangemeld voor een bezichtigingsronde. We kunnen helaas niet met íedereen gaan kijken. Deze mensen informeren we en hopen we opnieuw te spreken bij een andere aangeboden huurwoning.

Einde dag

Aan het einde van dag heb ik een (haast) lege mailbox, één of twee nieuwe woningen op de website geplaatst, meerdere bezichtigingsrondes ingepland én iemand blij gemaakt met het goede nieuws dat zij de door hun bezichtigde woning mogen huren. Zó fijn. Wat een heerlijke dag!

Computer uit. Printer uit. Lampen uit. Reclamebord naar binnen en deur op slot. Tot morgen!

Meer van onze blog:

Jeroen Jones puntentelling
01 oktober, 2024

Het belang van een correct uitgevoerde puntentelling voor verhuurders

Met de invoering van de Wet betaalbare huur op 1 juli, is het woningwaarderingsstelsel belangrijker dan ooit voor verhuurders. Het bepalen van de ...
Lees meer
01 oktober, 2024

De stand van zaken na drie maanden Wet betaalbare huur

Je kan het bijna niet gemist hebben, op 1 juli van dit jaar is de Wet betaalbare huur ingevoerd. We schreven er destijds over in dit blog. Sinds ...
Lees meer